MENU
CLOSE


Subscriu-te al nostre butlletí
Comparteix a través de...

Actualitat del món local sobre telecomunicacions i societat de la informació
07.10.2015
Comparteix

La Comissió presenta nous plans per impulsar el mercat digital a Europa

La Comissió Europea ha presentat una nova batería de plans per a la creació d’un mercat únic digital. L’estratègia inclou un conjunt d’accions especifiques que hauran de dur-se a terme abans que acabi l’any 2016.

Es basa en tres pilars:

  • 1) millorar l’accés dels consumidors i les empreses als béns i serveis digitals en tota Europa;
  • 2) crear les condicions adequades i garantir la igualtat de condicions perquè les xarxes digitals i els serveis innovadors puguin prosperar;
  • 3) maximitzar el potencial de creixement de l’economia digital.

El president de la Comissió, Jean-Claude Juncker, ha declarat: “Posem les bases per al futur digital d’Europa. Vull veure xarxes de telecomunicacions continentals, serveis digitals transfronterers i una onada d’empreses emergents innovadores. Vull que tots els consumidors rebin les millors ofertes i que totes les empreses accedeixin al més ampli mercat en qualsevol lloc d’Europa. Exactament fa un any, vaig prometre convertir el mercat únic digital ple en una de les meves principals prioritats. Avui es fa realitat aquesta promesa”.

L’estratègia per al mercat únic digital estableix 16 accions clau. Podem destacar que la Comissió proposarà, entre d’altres aspectes:

  • Revisió de la normativa sobre telecomunicacions de la UE. Això inclou una coordinació de l’espectre més eficaç i criteris comuns a escala de la UE per a l’assignació de l’espectre a nivell nacional; la creació d’incentius a la inversió en banda ampla d’alta velocitat; garantir la igualtat de condicions per a tots els agents del mercat, tant els tradicionals com els nous, i crear un marc institucional eficaç.
  • Normes per facilitar el comerç electrònic transfronterer. Això inclou normes harmonitzades de la UE en matèria de contractes i protecció dels consumidors en la compravenda en línia: ja es tracti de béns físics, com ara calçat o mobles, o de continguts digitals, com per exemple, llibres electrònics o aplicacions per a dispositius mòbils.
  • La fi del bloqueig geogràfic injustificat. Es tracta d’una pràctica discriminatòria utilitzada per motius comercials, quan els venedors en línia deneguen als consumidors l’accés a un lloc web en funció de la seva ubicació o els redirigeixen a la tenda més propera amb preus diferents. Aquest bloqueig es tradueix que, per exemple, els clients del servei de lloguer de vehicles en un determinat Estat membre poden acabar pagant més pel lloguer d’un cotxe idèntic en la mateixa destinació.
  • La reducció de la càrrega administrativa a la qual han de fer front les empreses com a conseqüència de diferents règims de l’IVA: de manera que els venedors de béns físics a altres països es beneficiïn també del registre electrònic i el pagament únics, amb un llindar comú de l’IVA per ajudar a vendre en línia a les petites empreses de nova creació.
  • Reforçarà la confiança i la seguretat en els serveis digitals, en particular en relació amb el tractament de dades personals. Sobre la base de la nova normativa de la UE sobre protecció de dades, que ha d’adoptar-se a la fi de 2015, la Comissió revisarà la Directiva sobre privadesa en línia.
  • Proposarà una “iniciativa europea de lliure flux de dades”, a fi de promoure la lliure circulació de dades en la Unió Europea. De vegades els nous serveis es veuen obstaculitzats per restriccions a l’emmagatzematge de dades o a l’accés a les dades, que sovint no tenen res a veure amb la protecció de les dades personals. La Comissió posarà també en marxa una iniciativa europea de computació en núvol que inclogui la certificació dels serveis en el núvol i dels prestadors dels serveis al núvol.
  • Definirà prioritats de normes i interoperabilitat en àmbits fonamentals per al mercat únic digital, com la sanitat en línia, la planificació del transport o l’energia (comptadors intel·ligents).
  • Un nou pla d’acció per a l’administració electrònica connectarà també els registres mercantils en tota Europa, i garantirà que els diferents sistemes nacionals puguin ser compatibles entre si i que les empreses i els ciutadans hagin de comunicar les seves dades una sola vegada a les administracions públiques. D’aquesta manera les administracions ja no sol·licitaran una vegada i una altra la mateixa informació de la qual ja disposen. La iniciativa “una sola vegada” reduirà la càrrega burocràtica i estalviarà uns 5 000 milions d’euros a l’any d’aquí a 2017. S’accelerarà la introducció de la contractació electrònica i de la signatura electrònica interoperable.

El mercat únic digital figurarà a l’Ordre del dia del Consell Europeu de finals del mes de juny.

També us pot interessar

Qui som
Som el consorci format per les administracions locals catalanes per millorar l'acció dels governs locals en l'impuls de la societat de la informació

Coneix-nos

Perfil del contractant

Transparència
Què fem
Assessorem els ajuntaments en l'àmbit de les TIC i les telecomunicacions

Serveis

Recursos

Agenda
Connecta
Segueix-nos a través d'aquests canals:

Twitter

Blog

Media Center
Contacta
C. Llacuna 166, 9pl
08018 Barcelona

Tel. 934861430
consorci@localret.cat